> Guide til samling af Oliedæmpere, Sådan samles HBX dæmperne
 
Reply to this topicStart new topic
post 23. May 2006, 21:10
Post #1
HI-TOWER
Sættet består af 4 komplette dæmpere delt op i følgende

Attached Image
4 plader med SPACER, STEMPLER og div.
Attached Image
4 stk. Fjedre
Attached Image
Top og bund låg til dæmperen
Attached Image
4 stk. Dæmper CYLINDER
Attached Image
og en pose med O-ringe, Pinde og Gummimembran
Attached Image
Sådan samles dæmperen.
Det var den "hurtige" version
Neden for kommer der en mere dybdegående version.


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 23. May 2006, 21:14
Post #2
HI-TOWER
Klargøring af stempel:
Der er 3 forskellige stempler med de har henholdsvis 1-2 og 3 huller.
1 huller giver en hård dæmper der ikke er hurtig til at komme ud igen = meget jævn vej!
2 Huller giver en middel/allround dæmper og den de fleste bruger
3 Huller giver en blød og hurtigreagerende dæmper da olien passerer hurtigt og derfor kan dæmperen komme ud i "norm" position igen.

Men her bruger vi den næsten alle benytter 2-HULLER.
Attached Image
Det er meget vigtig at du sliber den GRAT af hvor stemplet har siddet fast i plast rammen da stemplet skal bevæge sig på en så jævn måde som muligt!


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 23. May 2006, 21:17
Post #3
HI-TOWER
I bunden af CYLINDEREN skal der presses 2 O-ringe ind.
Men de skal lige have lidt olie så akslen glider nemt igennem og ikke slider unødigt på O-Ringene. Husk på at det er jo dem der gør dæmperen TÆT!
Attached Image


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 23. May 2006, 21:20
Post #4
HI-TOWER
Så skubbes stemplet ind forsigtigt og langsomt
HUSK på at låget ikke må spændes fast inden man gør det.
Grunden er at låget presser de 2 O-ringe sammen og derved mindre plads til akslen som har gevind.
Gevindet på akslen slider nemlig alt for hårdt på O-ringene
O-ringen kan heller ikke så let komme i bagefter.
Når akslen er på plads skrues låget helt sammen.
Attached Image


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 23. May 2006, 21:22
Post #5
HI-TOWER
Så skal "øjet" på
Dette skal skrues ned over gevindet.
HUSK at tage en tang og lægge noget pap eller flere lag papir i mellem, så tangen ikke ridser akslen!
Attached Image


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 23. May 2006, 21:27
Post #6
HI-TOWER
Så puttes GUMMIMEMBRANEN ind i toppen.
Bemærk at den skal sidde med bulen ud af, så bulen presses ned i cylinderen.
Det smarte ved dette trick er at dæmperen ikke skal "Luftes ud" man fylder bare op til kanten med olie og så samler man låget langsomt.
Attached Image
Inden man samler dæmperen plejer jeg at kører stemplet op og ned 10 gange langsomt samt lade dem stå oprejst i ½Time så alle luftbobler fjernes.

Bemærk at der vil flyde lidt olie ud når den samles! det er helt OK!
Mængden er lidt sværd at forklare, men jeg fyldte dem op til kanten med olie og samlede dem langsomt så overskydende olie kunne flude ud mellem gevindet i låget.
Til sidst sikrede jeg mig at stemplet kom omkring ½ vejs ud efter at det var presset helt i bund. gør det ikke det er der for lidt olie i.
Og er det ikke til at presse i bund uden at presse hårdt er der lidt for meget i.
For meget = løsne låget og spænde igen LANGSOMT!

Til slut skal den bare monteres.
Der er 2 "øjne" med til at skrue på akslen en lang og en kort.
Som jeg har prøvet det passer det korte "ØJE" på den nye HBX og det lange på den GAMLE HBX.
Attached Image
Til sidst vil jeg sige at fremgangsmåden er den samme på alle dæmperne hvad enten de er til ONROAD eller OFF-ROAD.


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 28. May 2006, 11:01
Post #7
HI-TOWER
Lige en ledig plads til de ting jeg sikkert har glemt!


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 27. Jan 2007, 16:24
Post #8
HI-TOWER
Så er der kommet billeder igen til denne guide
Sig til hvis der er noget jeg har overset.


--------------------
Tænd din Sender
Tænd din bil
Ellers blir du helt til GRIN!
Æ GARAGE DO!


Redaktør
*******

Group: Chefredaktør
Posts: 2525
Joined: 27-March 04
From: Munkebo
Member No.: 4



Go to the top of the page
 
+Quote Post


Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



Skin designed by IPBForumSkins.com
Lo-Fi Version Time is now: 21. April 2018 - 03:07