> Start og tilkøring af nitrobil, Vist med en Eldorada
 
Closed TopicStart new topic
post 21. May 2006, 19:46
Post #1
Morfars Support
START OG TILKØRING (BREAK-IN) AF NITROBIL

VIGTIGT: LÆS ALTID MANUALEN TIL DIN BIL
Du skal altid følge den manual som følger med til din bil.
Det kan være at din bil skal køres til på en speciel måde.

Denne guide er lavet med en Eldorada.

I guiden kan du læse:
1) Start af nitrobil
2) Stop af nitrobil
3) Tilkøring
Læs hele guiden inden du går igang.


Billeder og tekst © Morfars.dk - må ikke gengives uden skriftlig tilladelse.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 21. May 2006, 19:58
Post #2
Morfars Support
Klargøring af nitrobil

Start med at læse den medfølgende manual grundigt.
Det er meget vigtigt da der kan være forskelle på hvordan en nitrobil skal køres til.
Følg altid producentens anvisning!

Manualen til Eldorada Pro Basher er faktisk ret god - der står det hele.

I manualen kan du læse om Pre-Run Check - ting du skal teste inden du starter bilen.

1) Start med at tage svampene ud af filteret og gennemvæd dem med filter-olie eller i nødstilfælde nitro. Det kan gøres i en lille frysepose.
Lad svampene dampe af.
Attached Image
Det bedste er at bruge rigtig luftfilter-olie.

2) Sæt batterier i kontrollen og i bilen (12 x AA) - sørg for at bruge ordentlige batterier!
Træk antenneledningen gennem røret og sæt det godt fast.

3) Tænd bil og kontrol og check om alt virker som det skal.
Drejer bilen korrekt?
Virker gassen og bremsen?

Så skulle din bil gerne stå klar til start.
Attached Image


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 21. May 2006, 20:07
Post #3
Morfars Support
Start af nitrobil

Der skal brændstof frem til kaburatoren for at bilen kan starte.
Dette kan gøres på flere måder:

1) Tage luftfiltret af og dryppe et par dråber brændstof direkte ned i kaburatoren.
Denne fremgangsmåde er anbefalet i manualen.
Attached Image

2) Stikke en finger i udstødningen og trække indtil der kommer brændstof frem.
Kig på brændstofslangen og hold øje med når det kommer frem.
Attached Image
Pas på ikke at trække for mange gange - så kan du risikere at drukne motoren.
Hvis trækstarteren bliver stram så er det sket.

3) Hvis din bil har en primer (en knap på tanken) så kan du pumpe brændstoffet frem.

PAS PÅ - en af de typiske fejl er at motoren drukner fordi der er kommet for meget brændstof frem.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 21. May 2006, 20:10
Post #4
Morfars Support
Nu er det tid til at tage gløderørsstarteren frem.
Sørg for at den er ladet godt op.

Tryk den frem og pres den ned over gløderøret - den skal helt ned og have fat.
Attached Image

Lad aldrig gløderørsstarteren sidde unødvendigt længe - den skal kun sidde når du hiver i snoren.

Så skal der trækkes i snoren.
Det er meget vigtigt at du trækker snoren ud i den rigtige vinkel.
Du kan se hvilken retning der er rigtig ved at kigge på det rør som den kommer ud af.
Attached Image

VIGTIGT: pas på ikke at trække snoren for langt ud - så kan du ødelægge starteren.

Træk roligt og kontrolleret indtil du får føling med bilen - træk så korte og hurtige ryk.
Eldorada'en er nem at starte - et par hiv og så spinner den.
Andre biler kan kræve mere træk:
Jo større motor - jo højere kompression - jo mere overarm.

Det kan hjælpe at give bilen lidt gas.
Det kan gøres på 2 måder:
1) Tomgangs-skruen stilles så bilen får lidt mere at leve af i tomgang (beskrevet i manualen)
Der bør være 1-2mm som standard - giv evt. lidt mere hvis den ikke kan holde sig i tomgang.
Attached Image

2) Du kan gi lidt gas på kontrollen.
Jeg plejer at dreje lidt på TH TRIM - det er det samme som at give en lille smule gas.
Bemærk at ved denne metode vil bilen nok stadig gå ud når du bremser.
Attached Image

Så starter motoren.
Hvis du giver gas eller har justeret tomgangen kan den starte med mange omdrejninger - pas på den ikke løber fra dig.
Tilpas omdrejningerne så bilen står stille.


Hvis bilen ikke starter:
-check om der er brændstof fremme
-er snoren stram så har du druknet motoren
-check om gløderørsstarteren er ladet helt op
-check om gløderøret er fladt


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 21. May 2006, 20:27
Post #5
Morfars Support
Stop af nitrobil

Der er flere måder at stoppe en bil på.
Kig i din manual og se hvad producenten anbefaler.

1) Klem brændstofslangen til karburatoren.
Attached Image

eller

2) Stik en finger i udstødningen (brug gerne en klud så du ikke brænder dig).
Attached Image


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 21. May 2006, 20:42
Post #6
Morfars Support
Tilkøring af nitrobil

Der er ekstremt mange vejledninger til hvordan man tilkører en nitrobil.
Sørg for at læse din manual - tilkøring kan variere fra bil til bil.
Følg altid producentens anvisning.

<span style='color:red'>SØRG ALTID FOR AT KØRE ET STED HVOR DER ER GOD PLADS!</span>
-og hvor du ikke generer andre

Her er hvordan vi normalt gør:
1) Lad bilen køre 1-2 tanke i tomgang.
Stil bilen så hjulene ikke rører jorden - sørg for at bilen står stabilt, fx. på et par mursten.
Lad motoren køle helt af efter hver tank.

2) Kør 2-3 tanke uden at give fuld gas.
Giv op til 50% gas (gul pil) og lad bilen rende ud (grøn pil)
Attached Image

3) Så skal der power på!
Blandingsforholdet mellem brændstof og luft skal fin-indstilles.
Dette gøre på top-skruen (high-needle).
Du ønsker at skruen skal stå lige der hvor du får mest muligt kraft uden at motoren tager skade.
Attached Image

Der er mange udtryk at holde styr på.

FED BLANDING = meget brændstof og lidt luft
Gør den tyndere ved at dreje med uret.

TYND BLANDING = lidt brændstof og meget luft
Gør den tykkere ved at dreje mod uret.

Jo mere luft du tilfører - jo mere power og desværre varmere motor.

Attached Image

Der er mange måder at finde ud af om den står rigtigt:
1) En grundregel er at bilen skal tage omdrejninger jævnt og ikke "dø" i toppen - så er blandingen for tynd.
2) Du skal også altid kunne se en synlig blå røg komme ud af udstødningen når du kører med bilen.
Hvis røgen forsvinder - så er blandingen for tynd.
3) Sæt fingeren på motoren - hvis huden sidder fast så er den for varm wink.gif

Husk at checke ovenstående jævnligt.
Der er fx forskel på indstillingen i varm vejr og i koldt vejr.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post


Closed TopicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



Skin designed by IPBForumSkins.com
Lo-Fi Version Time is now: 19. January 2018 - 22:31