> Skift af motor på HBX
 
Reply to this topicStart new topic
post 24. May 2005, 20:41
Post #1
Morfars Support
Skift af motor på HBX onroad

Ved at skifte motor kan du få bedre topfart og accelleration (afhænger af den nye motor).

Du skal bruge:
-en HBX (onroad, Max Buggy eller Bonzer Big Foot)
-en ny motor
-skruetrækker (der passer til skruerne)
-loddekolbe
-umbraco-nøgle (er i HBX kassen)


VIGTIGT: du skal sikre dig at fartregulatoren kan levere nok strøm til din nye motor. Hvis din nye motor trækker mere strøm end fartregulatoren kan levere kan du risikere at futte begge dele af.


Inden du går i gang skal du teste om din bil virker!
(fabriksgarantien dækker ikke hvis du selv ødelægger noget under montering)


Billeder og tekst © Morfars Legetøj - må ikke gengives uden skriftlig tilladelse.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 24. May 2005, 20:44
Post #2
Morfars Support
Først skal karrossen af.
Tag de 4 clips ud og løft karrossen af.

VIGTIGT: Start med at tage batteriet af. Du må aldrig lodde på bilen mens batteriet er sat til.

Så skal den originale motor afmonteres.
Skru de 2 skruer ud - sørg for at bruge en skruetrækker som passer, eller ødelægger du skruerne.

Attached Image


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 24. May 2005, 20:46
Post #3
Morfars Support
Hvis din nye motor har ledninger monteret (eller ledninger med clips er med) så gå videre.

Nu skal ledningerne loddes af motoren.
For en sikkerheds skyld har vi taget ledningerne fra.

Læg et snit i det sorte krympeflex og træk det af.

Attached Image

Varm godt op på lodningerne og tag ledningerne af.

Attached Image


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 24. May 2005, 20:46
Post #4
Morfars Support
Så tager du en lille umbraco-nøgle - løsner tandhjulet og tager det af.
Den kan godt binde lidt - brug evt. en skruetrækker til at skubbe tandhjulet ud.
Læg mærke til hvordan det vender (med tænderne ind mod motoren).

Attached Image


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 24. May 2005, 20:50
Post #5
Morfars Support
Tag så den nye motor og montér tandhjulet på den.
Sørg for at skruen låses på den flade del af motorens aksel.
Det er en god idé at give den lille skrue lidt låsevæske - så er du sikker på at den bliver der.

Attached Image

Så skal ledningerne loddes på.
Start med at forlodde på motoren - varm godt op og læg en klat loddetin.
Find + og - (det står typisk på toppen af motoren).
Sørg for at lave gode klare kraftige lodninger - ellers virker det ikke optimalt.

Attached Image

Gul eller sort plejer at være + på HBX'en - men frygt ikke vi fixer det senere hvis den kører omvendt.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 24. May 2005, 20:52
Post #6
Morfars Support
Så skal den nye motor på plads.
Din nye motor kan være lidt tyndere end den originale - det betyder ikke noget.
Det vigtigste er at skruerne passer.

Sørg for at holde et af skruehullerne ved kl. 12 - så er det nemt at ramme med skruen.
Spænd begge skruer godt.

Hvis du monterer anden størrelse tandhjul skal du sikre dig at du monterer skruerne i de huller der passer.
Sørg for at bruge tandhjul som passer til HBX bilen - ellers kværner du tandhjul.

Attached Image

Så samler du ledningerne igen.
Sæt dem evt. fast med en lille strip.

Attached Image


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 24. May 2005, 21:06
Post #7
Morfars Support
Så skal bilen testes.

VIGTIGT: Lad være med at hamre sømmet i bund med det samme.

Hold bilen i luften og check om den kører den rigtige vej (GIV KUN LIDT GAS).
Hvis den kører omvendt og du har fået en bremsefunktion i bakgear så skal du bytte om på ledningerne.
Du behøver ikke at lodde dem om - du kan bare bytte om på stikkene.

Attached Image

Hvis den kører den rigtige vej og bremsefunktionen virker så er du klar til at køre stærkt cool.gif .

VIGTIGT: Når du har monteret en ny motor skal du være lidt mere opmærksom på varmeudviklingen i bilen.
Hold jævnligt pauser og check om noget bliver varmt.
Check: fartregulatoren, batteriet, batteristikket, ledningerne og motoren.
Tingene bliver selvfølgelig lidt varme - men de må ikke "brænde".

For at få optimal performance fra en motor er det vigtigt at den får noget ordentligt brændstof at leve af - i dette tilfælde batteriet.
Standard batterier aflades i en ret linie skråt ned. Dette betyder at du allerede efter få minutter mister kraft.
Gode racingpacks er lavet så de holder kraften længst muligt - for så at dø i en lige lodret linie.
Brug altid gode batterier - ellers er der ingen idé i at montere en større motor.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post

post 4. Jan 2006, 13:29
Post #8
Morfars Support
...og husk at starte med at køre forsigtigt.
Nogle motorer giver MEGET mere fart.


Level6
******

Group: Chefredaktør
Posts: 1133
Joined: 26-March 04
From: Herlev
Member No.: 3



Go to the top of the page
 
+Quote Post


Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

 



Skin designed by IPBForumSkins.com
Lo-Fi Version Time is now: 21. April 2018 - 03:12