> Evo's lager af viden., Du skal da vide så meget som mig.

Closed TopicStart new topic
post 14. Aug 2004, 16:18
Post #1
Evo
Ok, her vil jeg så skrive ALT det jeg ved ned.

Tomy!

Lad os starte i starten af90erne. For den første micro der kom frem hed en Yokomi Puchi Mari og var fuldproportionel dvs. frem og tilbage, højre og venstre. Men det var ny teknologi og de kostede helt op til 100$! Dog går der historier ned til 30$, men det er aldrig blevet opklaret.

Men dengang da den kom frem solgte den nu alligevel meget godt - for fabrikken løb hurtigt tør for biler... Men det var da også det, så da alle de interesserede havde fået deres biler, døde 1:64 hen og levede kun i Matchbox-bilerne.

Så i starten af 00erne tog Tomy ideen op igen og opfandt Tomy Bit char-g(BCG). I første omgang med Honda S2000 og Nissan Skyline. BCG blev dog hurtigt noget af en landeplage i Japan og det nærmest tvang Tomy til at finde på mere. Det kom der såmænd også. I stor stil endda. Tomy fandt på at man kunne ændre gearudvekslingen til at give bilerne henholdsvis bedre acceleration og bedre topfart afhængig af gearing. Dertil kom nye motorer og så var startskuddet sat til at man skulle have løb og verdensmesterskaber!

...Så kom Tomy med 2nd generation BCG som bestod af flere modeller. Jeg har ikke styr på 2nd og 3rd generation BCG, men de modeller der kom var i hvert fald: Nissan Gloria, Toyota Celica, Mitsubishi Lancer Evo VII, Mazda RX7, Subaru Impreza, Toyota bB, Honda NSX, Toyota Supra og Honda Accord - og alle disse karosser kunne man nu også få som karosser kun - og det satte kun endnu mere gang i pengene og hobbyen! Nu havde Tomy så et endnu bredere modelprogram og havde efterhånden hele Asien under sig.

Samtidig med det havde man også succes med at slå sig sammen med andre firmaer, fejre noget osv. og det førte til en masse limited edition BCG's. Det er altså en masse forskellige biler i begrænset produktion og nogle biler går for op imod 100$!

...Det var Tomy... Nu til Microsizers!

Tjek Eventuelt:
Galleri med limited edition BCG's.

This post has been edited by Evo: 17. Aug 2004, 20:44

--------------------

Level5

Group: Senior medlem
From: Stenløse reprezentin'
Member No.: 15

Go to the top of the page

+Quote Post

post 15. Aug 2004, 17:50
Post #2
Evo
Microsizers!

Well, microsizers ejes af Hobbico inc. og de var så kloge at købe rettíghederne til det amerikanske marked fra Tomy.

Så satte Hobbico inc. derefter deres eget navn på pakkerne og Vupti - Micro's var nu også en stor del af det amerikanske marked.

Microsizers blev købt af MANGE butikker i USA og det var bare een af grundene til at de blev en succes!

Der er ikke så meget mere at fortælle om Microsizers fordi de er, som sagt, en "kopi"(også alligevel ikke...) af Tomy Bit char-g.

--------------------

Level5

+Quote Post

post 15. Aug 2004, 18:23
Post #3
Evo
ZipZaps!

ZipZaps var en anden del af Microsizers succes - og Microsizers var en del af ZipZaps succes.

...Men altså... Radioshack I USA havde set potentialet i disse her små biler og ud fra konceptet med at fjernbetjeningen skal lade et genopladeligt batteri i bilen op opfandt de ZipZaps - deres egen version af Tomy Bit char-g. ZipZaps var 1-2 cm længere end BCG's og man kunne få dem i nogen andre varianter.

De var endda så snedige at lancere dem op til jul - med TV-reklamer og det hele! Men endnu mere snedigt var at de samtidig scorede licenserne til film som:
  • The fast and the furious
  • Xmen2
  • 2 Fast 2 Furious
  • Starsky & Hutch
ZipZaps bølgen var faktisk også ved at tage lidt af, men da kom de med et nyt spændende "tiltag". i 2F2F er der jo Yenkoen og Hemien(For de uvidende er det: Chevrolet Camaro og Dodge Hemicuda). De solgte, mildt sagt, som varmt brød og det opdagede Radioshack hurtigt og købte lynhurtigt nogle rettigheder til flere gamle amerikanerbiler.

...Men hvorfor ikke slå 2 fluer med et smæk? Det gjorde Radioshack, så derfor kunne man enten købe amerikanere som karosser eller som, radioshacks nyeste, ZipZaps SE. Det var nu heller ikke dårligt at man kun kunne få dem som SE'ere, og det var alt hvad man drømte om i en RC. SE'erne var nemlig proportionelle! Og det ikke bare når den drejer, men man kan også regulerer farten på dem.

Nu med amerikanerbilerne og proportionelle RC'er var Radioshack rigtigt inde i kampen mod Tomy Bit char-g.

--------------------

Level5

+Quote Post

post 1. Sep 2004, 20:45
Post #4
Evo
Kloner!

Egentlig er der ikke så meget mere at sige.. Men vil da alligevel påpege hvor mange forskellige mærker af Tomy's oprindelige Bit char-g der er!

Der er de gode og de dårlige og egentlig også nogle ind imellem, og det er de producenter som er startet med en Bit og derefter har forsøgt sig selv med andre motorer, batterier osv. De kan også være okay, men det er altså ikke en "ægte" kopi så derfor er det lige risikabelt med sådanne.

Men de gode er ex. Shen Qi Wei, Panther, LXX, Perfection - dem kan jeg huske på stående fod og jeg mindes da ikke at have hørt om andre som i den grad skiller sig ud som disse gør i kvalitet. Eneste kritik-punkt der er, er at samlekvaliteten ofte ikke er ligeså god som den ægte Bit char-g - men det er jo en kopi? eller hvad?

De dårlige er alle andre mærker end ovenstående. De er ofte loddet forkert, batteriet kan typisk også være brugt osv. Men er man heldig at få fat i en bil som er lavet ordentligt er de oftest temmelíg hurtige og holdbare - tro mig, jeg snakker af erfaring!

Dem midt imellem kommer jeg til snart!

--------------------

Level5

+Quote Post

post 29. Sep 2004, 20:53
Post #5
Evo
.... More to come

--------------------

Level5

+Quote Post

Closed TopicStart new topic
2 User(s) are reading this topic (2 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

Skin designed by IPBForumSkins.com
Lo-Fi Version Time is now: 23. January 2018 - 11:14